Portret Nanette van Amerongen

‘De vrijdagmiddag met Jongstrijk is zó leuk! Het is één van De vrijdagmiddag met Jongstrijk is zó leuk! Het is één van de leukste dingen die ik doe,’ aldus Nanette van Amerongen, dirigent van DJO Jongstrijk sinds de oprichting van dit orkest in september 2016. Al vanaf de eerste dag dat Nanette voor het Jongstrijk staat krijgt ze enorm veel energie van de groep strijkers. De groep heeft zich sinds de start van het orkest uitgebreid tot 25 spelers tussen de 7 en 11 jaar oud. Zij stopt ook veel energie terug in de repetities. ‘Mijn doel is de kinderen zich leren openen voor het samenspelen. Ik wil ze een veilige omgeving bieden waar ze kunnen beleven hoe hun eigen partij samen klinkt met die van de andere strijkers.’

Nanette van Amerongen is opgeleid als violiste, en is later ook altviool gaan spelen.  Ze is ook barokviolist, maar heeft ervaring met zowel symfonische werken als met kamermuziek. Ze heeft veel als remplaçant in orkesten gespeeld als het Nederland Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, maar ook in barokensembles.Een andere levenslange passie is het lesgeven. Nanette: ‘Ik geef viool- en altvioolles. Gaandeweg ging ik ook steeds meer ensembles begeleiden en die werden steeds groter. Bij de leeftijdsgroep van het DJSO komt er misschien nog wel meer strijkersdidactiek dan dirigeertechniek aan te pas en ook dat aspect spreekt me erg aan.’

Nanette is verder oprichter en coach van de Arcobaleno Kamermuziekacademie, een academie voor tiener en volwassenen amateur strijkers.

Ze wil bij het DJO Jongstrijk vooral werken aan een goede vertrouwensband en veilige omgeving voor de jonge strijkers. ‘Onder andere daarom zijn we strijkkwartetten gaan vormen. Dat is voor het orkest heel goed, voor de kinderen stimulerend en voor mij ook een geweldige manier om de kinderen beter te leren kennen en persoonlijke aandacht te geven.’

Toch is het niet altijd vrijheid, blijheid in het orkest. ‘Nee, dat zou niet werken. Naast die persoonlijke aandacht, en de vrolijkheid in de repetities is het ook heel belangrijk dat ik ze structuur bied. Ik merk dat dat rust geeft. Ik leid het orkest en probeer te laten zien hoe het kan klinken, hoe de kinderen de wereld van de muziek en het samenspelen kunnen leren kennen’.