Orkestregels

  • Ik ben aanwezig. Het is teamwerk en daar hoor je dus ook bij te zijn.
  • Als ik niet kan komen meld ik me op tijd af.

Mocht je echt niet kunnen of je bent ziek, meld je dan zo snel mogelijk af op de manier waarop dat binnen het orkest gebruikelijk is:

  • Whatsapp/sms bericht of e-mail naar één van de orkestouders of
  • Via het absentieformulier

Stuur ook een bericht aan je sectie (via Whatsapp, bijvoorbeeld)

  • We beginnen op tijd.

De repetities beginnen om 16:00 uur met uitpakken en stemmen. Om 16:15 uur zit je speelklaar en starten we.

Als je te laat komt, wacht je buiten het repetitielokaal totdat de orkestouder je binnenlaat. Als je van tevoren weet dat je (structureel) te laat gaat komen, meld je dat bij de orkestouders én bij je sectie.

  • Ik heb mijn eigen bladmuziek bij me.

Je muziek krijg je meestal digitaal, via de orkestmails. Zorg dat je de muziek print en bij je hebt in een map.

  • Tijdens de repetities repeteren we samen, dat betekent:
  • Je mobiel is uit tijdens de repetities en in je tas. Dus niet op de lessenaar of in je zak.
  • Je luistert in stilte naar de anderen, ook al heb je even niets te spelen.
  • Kletsen en discussiëren doe je buiten de repetitie, dus vooraf, achteraf en in de pauze.
  • De dirigent geeft tijdens de repetitie aanwijzingen, de orkestleden niet. Aanvoerders mogen binnen de eigen sectie aanwijzingen geven op een wijze die de repetitie niet verstoort.

 

  • In de gangen en op de trappen ben ik rustig. Het gebruik van de lift is alleen voor grote instrumenten of leden van het DJO met een fysieke beperking.

 

  • In de pauze blijf ik bij mijn orkest. Je loopt naar de limonadeplek en daarna weer terug naar het repetitielokaal. Je zwerft niet door het gebouw.
  • Ik respecteer de instrumenten van anderen. Dat betekent dat je ze laat liggen/staan waar ze zijn neergelegd.
  • Thuis oefenen hoort erbij, en je vraagt zo nodig ook hulp aan je muziekdocent. Werk aan de stukjes waarvoor de dirigent speciale aandacht heeft gevraagd (huiswerk).

 

  • Na afloop van de repetitie help ik met opruimen van stoelen en muziekstandaarden.

 

 Studieweekenden

  • Studieweekenden horen erbij, ik ben daarbij aanwezig.

 

  • Ik luister naar de orkest- en/of hulpouders.

Orkestouders en hulpouders zorgen voor een soepel verloop van het weekend. Vragen, wensen of opmerkingen die van belang zijn kun je kwijt bij de orkestouders.

 

  • Wat laat ik thuis:
  • Mobiele telefoon. Toch een mobiel mee? Die lever je ’s avonds voor het slapen gaan in bij de orkestouders of nachtouders (’s morgens weer terug)
  • (Zak)messen.
  • Snoep, energy drinks, drugs en alcohol.
  • Apparatuur om muziek mee te versterken.

 

  • Ik houd rekening met anderen; er zijn kinderen die op tijd willen slapen. Als de nachtouders dat aangeven is het stil.

 

  • ’s Nachts blijf ik binnen.

 

  • We houden samen de ruimtes schoon en netjes.

 

  • Bedden blijven op hun plek, vanwege de brandveiligheid

 

  • Eén bed per orkestlid en een orkestlid per bed. Iedereen slaapt in zijn eigen bed. De nachtouders zorgen dat iedereen volgens de indeling op de kamers slapen en bepalen wanneer het echt stil moet zijn.

 

Als ik me niet aan de afspraken houd heeft dat gevolgen. Als blijkt dat je toch drugs of alcohol bij je hebt, of je ligt met meer personen in één bed, of je wordt ’s nachts buiten het gebouw aangetroffen, of je veroorzaakt na twee waarschuwingen nog steeds onrust, dan worden je ouders gebeld om je per direct op te halen.

 

Concerten

  • Ik ben aanwezig.

Muziek maak je samen en dus hoor je erbij te zijn. Mocht je echt niet kunnen of je bent ziek, meld je dan af via de gebruikelijke kanalen.

 

  • Ik ben op tijd.

Orkestouders geven aan wanneer je aanwezig moet zijn voor aanvang van het concert. Vaak is er nog een korte repetitie voorafgaand aan de uitvoering.

 

  • Ik heb mijn eigen bladmuziek, standaard, plankje e.d. bij me

 

  • Ik draag passende kleding.

Voorafgaand aan het concert geeft de orkestouder kledinginstructie. Doorgaans draag je tijdens een concert zwarte kleding.