Portret Nanette van Amerongen

‘De vrijdagmiddag met Jongstrijk is zó leuk! Het is één van de leukste dingen die ik doe,’ aldus Nanette van Amerongen, dirigent van DJO Jongstrijk sinds de oprichting van dit orkest in september 2016. Al vanaf de eerste dag dat Nanette voor het Jongstrijk staat krijgt ze enorm veel energie van de groep strijkers. De groep heeft zich sinds de start van het orkest uitgebreid tot 25 spelers tussen de 7 en 13 jaar oud. Maar ze stopt ook veel energie in de kinderen. ‘Mijn doel is de kinderen te openen voor het samenspelen. Ik wil ze een veilige omgeving bieden waar ze kunnen beleven hoe hun eigen partij samen klinkt met die van de andere strijkers. Ik doe dat onder andere door ze om de beurt persoonlijke aandacht te geven.’
Nanette van Amerongen is opgeleid als violiste, en is later ook altviool gaan spelen.  Ze is ook barokviolist, maar heeft ervaring met zowel symfonische werken als met kamermuziek. Ze heeft veel als remplaçant in orkesten gespeeld als het Nederland Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, maar ook in barokensembles. Toch heeft ze vooral ook haar sporen verdiend als viooldocent. Nanette: ‘Ik geef viool- en altvioolles waaronder veel aan kinderen. Gaandeweg ging ik ook steeds meer ensembles begeleiden en die werden steeds groter. Bij deze leeftijdsgroep komt er misschien nog wel meer didactiek dan dirigeertechniek aan te pas en daar heb ik me de steeds verder in bekwaamd.’
Nanette van Amerongen wil bij het DJO Jongstrijk vooral werken aan een goede vertrouwensband met de jonge strijkers. Onderdeel daarvan is dat ze ingaat op voorstellen van de kinderen. ‘Er mag veel gevraagd worden tijdens de orkestrepetities,’ legt ze uit, ‘maar we zijn ook strijkwartetten gaan vormen omdat de kinderen daar om vroegen. Dat is voor hen stimulerend en tegelijkertijd voor mij ook een geweldige manier om de kinderen beter te leren kennen.’ Toch is het niet altijd vrijheid, blijheid in het orkest. ‘Nee, dat zou niet werken. Naast die persoonlijke aandacht, is het op deze leeftijd ook heel belangrijk dat ik ze structuur bied. Ik leid het orkest en probeer te laten zien hoe het kan klinken. Volgens mij hebben ze dat nodig.’